Een eerder artikel in deze serie onderzocht de realiteitskloof in mediaorganisaties in het algemeen, maar tv-nieuwsprogramma’s verdienen speciale aandacht. Terwijl het vorige stuk de organisatorische en financiële structuur van media analyseerde, wordt tv-nieuws beter gekenmerkt door politieke overtuiging en analyse. Het heeft minder te maken met geld, en meer met uitvoerende besluitvorming en politieke overtuiging. Kortom, de rijkste en meest invloedrijke leden van de mediaorganisaties gebruiken de communicatiesystemen die ze bezitten om specifieke agenda’s door te geven.
Je zou je kunnen afvragen wat de motivatie is voor vooringenomenheid in grote tv-nieuwszenders zoals . Het antwoord ligt in een conceptueel model genaamd het “propagandamodel”, ontwikkeld in de late jaren. Daarin analyseerden geleerden Edward Herman en Noam Chomsky grote Nieuws Vandaag-organisaties en ontdekten dat de persoonlijke politieke overtuiging van de leidinggevenden, de bescherming van bepaalde bedrijfsbelangen en financiering allemaal bijdroegen aan de duidelijke vooringenomenheid in tv-nieuws. Individuele journalisten en experts vinden bijvoorbeeld dat ze zich moeten aansluiten bij de politieke idealen van de eigenaren van het bedrijf waarvoor ze werken om hun eigen carrière vooruit te helpen. Als gevolg hiervan bepalen deze extreem machtige kanaaleigenaren in wezen welke informatie via tv-nieuws wordt verspreid en hoe deze wordt gepresenteerd.
De voorbeelden van vooringenomenheid in tv-nieuws komen veel te vaak voor en zijn te doordringend om afzonderlijk op te sommen. In feite zijn ze een constante in bijna alle berichtgeving die nieuwszenders doen. Het is algemeen aanvaard dat MSNBC en CNN zwaar naar de linkerkant van het politieke gangpad leunen. De meest toepasselijke en recente demonstratie hiervan is de karakterisering door de twee kanalen van de recente conservatieve Tea Party-beweging in de Verenigde Staten. Tea Party-leden worden afgeschilderd als bewapende, blanke, racistische oude mensen door en. Eén gebeurtenis die vorig jaar plaatsvond, dient als een bijzonder krachtig voorbeeld. , in een rapport van een man die probeerde naar een gemeentehuisvergadering te komen, de foto van een blanke persoon in hun verhaal bijsneed en hem typeerde als een racistische fanaat.
De realiteit was echter dat de gewapende deelnemer Afro-Amerikaans was. Fox daarentegen heeft een rechtse politieke overtuiging. Het is bekend dat ze de afgelopen twee jaar de democratische regering die momenteel aan de macht is, agressief aanvallen. Een voorbeeld van misleidende technieken die werden gebruikt bij de aanvallen van Fox op de Democraten, vond plaats tijdens de presidentsverkiezingen. De democratische vice-presidentskandidaat Joe Biden zei tijdens een tijd van diepe recessie: “De fundamenten van de economie zijn sterk.” Wat echter niet werd gemeld, was dat Biden eigenlijk de Republikeinse kandidaat John McCain citeerde. De soundbite is met opzet uit zijn verband gerukt.
Met de onmogelijk grote toetredingsdrempels van tv-nieuws en de hoge concentratie van eigendom, mag men verwachten dat de ongegeneerde partijdigheid op netwerken zal voortduren. Ze blijven een belangrijke verspreider van informatie, maar de tv-nieuwskijker moet krachtig zijn in het controleren van feiten en het verkrijgen van nieuws uit een groot aantal bronnen om ervoor te zorgen dat ze de doelbewuste kloof tussen waarheid en perceptie die grote nieuwsnetwerken hebben gecreëerd, vermijden.